Tuesday, 29 November 2011

Ganjaran

Assalamualaikum dan selamat sejahtera~

Semoga pembaca berada dalam keadaan sihat dan dinaungi rahmat tuhan. Senyum tak perlu kata apa-apa. :-)

+++Di pinggiran masjid berhampiran tempat letak kenderaan+++

Zack    : Bagus lah ceramah tadi. Penceramah pun style. Baru aku faham pasal isu perkahwinan ini.

Iwan    : Aku dah cakap, kalau ustaz ini bagi ceramah memang best. Ramai yang datang nak dengar. Lagi-lagi bab kahwin. Haha. :-)

Zack    : Itu la. Tapi kalau tazkirah biasa memang suku dewan solat pun tak sampai. Huh. Bak kata ustaz tadi, kalau lah reward untuk amalan kita dapat masa kat dunia, mesti ramai berpusu-pusu datang masjid, mesti ramai buat amal kebaikan.

Iwan    : Betul tu. :-)

Zack    : Contohnya macam sesiapa yang solat berjemaah dapat duit cash dari langit. Kalau dengar tazkirah dapat kereta Audi sebiji. Hehe.

Iwan    : Kalau macam itu makin ramai lah yang tak ikhlas buat amal ibadah kepada Allah. Masing-masing nak kan ganjaran semata-mata.

Zack    :........................................................................(terdiam dan mengangguk perlahan)

Iwan    : Bagi aku, sebenarnya kita dapat ganjaran bagi amalan yang kita buat kat dunia lagi. Tetapi bukanlah berbentuk material macam kereta, duit, banglo dan sebagainya. Mungkin lebih kepada kelebihan. Contohnya kita dapat ketenangan, kecerdasan fikiran, kecergasan tubuh badan dan juga dalam bentuk penyelesaian masalah.

Zack    : Tapi aku dah solat, hati aku tetap tak dapat pun ketenangan dalam hidup aku. =_=

Iwan    : Sabarlah. Sedangkan gaji pun cukup bulan baru boleh dapat. Hehe. ^_^

+++Iwan dan Zack kemudiannya menaiki Satria Neo R3 dan meninggalkan perkarangan masjid+++

     Pokoknya, setiap amal ibadah yang kita lakukan perlu disertakan dengan niat yang ikhlas. Tak salah mengharapkan ganjaran, tetapi jangan biarkan kehendak kepada ganjaran itu menjadi asas amal ibadah kita. Setiap amal ibadah yang ikhlas, InshaAllah, Allah 'azzawajalla akan memberikan ganjaran yang setimpal baik di dunia dan di akhirat. Sabar dan tidak perlu runsing~

     Selamat beramal.... :-)

Senyum, tak perlu kata apa-apa :-)

No comments:

Post a Comment